Interview af Erickae Cécile Sommerhill
Tini Owild var en succesfuld stylist på mode- og reklameoptagelser, da hun havnede i sit livs krise, der omfattede stort set alle områder i hendes liv, inklusive økonomien. Selvom det stred mod Tinis overbevisninger, valgte hun at bruge yderligere af kassekreditten og tage uddannelsen til coach hos Manning Inspire. Og det er ifølge hende selv den bedste beslutning, hun har taget – for det tjente et højere formål. Bøtten er nu vendt, og Tini har i dag succes med sin forretning StyleWise, hvor hun holder foredrag om personlig stil, skriver bøger og uddanner stylecoaches. Vi har mødt Tini til en snak om vigtigheden i at investere i sin egen personlige udvikling, om at løfte sig ud af krisen som en ny udgave af sig selv – og om befrielsen ved at stå af præstationsræset.
Vi møder Tini Owild (født 1964) i hendes lejlighed, som også rummer kontor for hendes forretning StyleWise, hvor hun bl.a. holder foredrag om personlig stil, skriver bøger og uddanner stylecoaches. Det er tydeligt, at her bor en kvinde med sans for det visuelle. Farver, former og mønstre er nøje sammensat, men på en dejligt afslappet og uprætentiøs møde, præcis som vores stilsikre værtinde med de karakteristiske viltre, røde krøller.
På Tinis hjemmeside kan man læse et åbenhjertigt interview, der kan være svært at ryste af sig igen. Her åbner hun op for en barndom præget af bl.a. forældrenes skilsmisse, årene på børnehjem og om stor ensomhed som barn.
Nogle mennesker knækkes af livet, andre vokser. Tini tilhører øjensynligt den sidste kategori.
”Der er ikke så mange, der kender min historie, med mindre de altså læser den på min hjemmeside. Det er heller ikke noget, jeg snakker så meget om. Faktisk var det Sofia Manning, der opfordrede mig til at åbne op for min historie i forbindelse med min forretning, fordi det kan være godt at kende mennesket bag. At vide, at jeg ikke er fuldkommen perfekt, at alt ikke er snorlige.”
Den værste krise
Og alt har ikke været snorlige, hverken i Tinis barndom eller voksne liv. Efter mange år som succesfuld stylist på mode- og reklameoptagelser, valgte Tini at kaste sig ud i at producere sin egen tekstilserie. Alt blev sat ind på forretningsideen, og det tegnede lyst; produktprøverne var lige i øjet, og kunder som Illum, Louisinana og Interstudio stod på spring for at købe kollektionen.
Men da kasserne med de forudbetalte varer ankom og blev åbnet, lignede de slet ikke prøvekollektionen. Det var en katastrofe. Og samtidig blev Tini skilt fra sin mand. Det føltes som om, alt var tabt på gulvet.
”Jeg oplevede den værste krise i mit liv. Økonomisk, følelsesmæssigt, alt muligt på én gang. Jeg havde mistet alle mine sparepenge. Jeg havde lånt penge af nogle venner, og min mor og hendes mand havde kautioneret med deres hus, deres opsparing. Jeg havde aldrig før haft rod i økonomien. Nu stod jeg med en gæld på en lille million.”
Et højere formål
Tini havde med stor interesse læst Sofia Mannings bog ”Coaching”, og selvom hun også dengang havde en overbevisning, der siger, at man ikke kan bruge penge, man ikke har, så besluttede hun sig alligevel for at trække yderligere på den kassekredit, der i forvejen lyste rødt, og tilmelde sig coachuddannelsen hos Manning Inspire.
”Det var det bedste, jeg kunne gøre på det tidspunkt. At gå imod min egen overbevisning. For lige dér tjente det et højere formål. Det var en investering i min egen selvudvikling, og jeg er glad for, at jeg turde gøre det. Ellers havde jeg nok ikke stået her i dag, for det startede hele udviklingen. Og set i bakspejlet, tror jeg, at Universet ville have, at jeg skulle genopstå i en ny udgave af mig selv. Jeg skulle simpelthen lave nogle andre ting.”
Universet fik sit ønske opfyldt. Kort før Tini begyndte på uddannelsen, var hun af tilfældige omveje begyndt at stylerådgive kunder i individuelle forløb. Men det var noget helt andet end de stylingopgaver, hun havde været vant til på mode- og reklameoptagelserne, hvor tøjet og produkterne er i fokus. Nu var det pludselig kunden – mennesket – der var i centrum, og det krævede en helt ny tilgang til arbejdet.
De har jo betalt for det
”Min indstilling var, at ”nu skulle de sgu se godt ud, for det havde de jo betalt for” – men mine kunder stejlede fuldstændigt! Først kunne jeg ikke forstå, hvorfor de ikke bare ville se pisselækre ud, indtil det gik op for mig, at jeg ikke kan style kunden fra 0-100 på et splitsekund. Jeg er nødt til at have kunden med i processen.”
Tini valgte at tage coachuddannelsen hos Manning Inspire, fordi hun kunne mærke, at hun havde brug for redskaber, når hun skulle rådgive sine kunder. Og så var hun tiltrukket af ideen om at blive udfordret på sit tankesæt, sine overbevisninger og holdninger til ting. ”Jeg kan godt lide at blive udfordret på den måde. Sidde og tænke. Og hvor tit bruger man så mange timer på sådan noget? Sjældent, og ikke på den intense måde. Det var lige mig!”
Specielt i den situation, hun stod i – stresset og i sit livs krise – viste uddannelsen at give hende præcis, hvad hun havde brug for. Udover brugbare redskaber til sit nye arbejde med rådgivning af kunder, gav den hende også en anderledes, lettere tilgang til livet. Før coachuddannelsen havde Tini det for eksempel med at tillægge det negativ betydning, hvis en blandt publikum til hendes foredrag gabte, kiggede på sin mobiltelefon eller rejste sig og gik.
”Jeg kunne god tolke på alt muligt og tillægge det negativ betydning. For eksempel, at jeg nok ikke var interessant eller god nok. Det, synes jeg, jeg har sluppet, også i relationer. Det handler om ikke at være så hurtig til at tillægge alt en betydning. Det er ikke sådan, at jeg aldrig kommer til det mere, jeg er ikke Buddha, men det er kraftigt reduceret, og det er en klar fordel, for jeg er sluppet for en masse ævl og bævl inde i mig selv. Det er en stor befrielse at træde et skridt tilbage.”
Fra arbejde til business!
Mødet med Manning Inspire blev også til et personligt møde med Sofia Manning, som gav Tini sparring på hendes nye liv og forretningsideer.
”jeg havde aldrig tænkt på det som business, men det begyndte jeg at gøre, og det var så fedt! Det kom op på et helt andet level. ”Bum! Nu skal vi lige stramme røven. Nu er det en forretning!” Det hjalp mig. Og i dag kan jeg godt lide at knalde den kasket på og vejlede andre, der har en businessidé med at være realistiske og gå meget konkret til opgaven.”
Coachuddannelsen og sparringen med Sofia gav Tini ideen til den stylecoach uddannelse, hun driver i dag, og som både henvender sig til mennesker, der vil arbejde med sig selv og sin personlige stil, og til folk fra branchen, for eksempel stylister, make-up-artister, kosmetologer, frisører, indkøbere eller personale i tøjbutikker, der vil være bedre til at rådgive kunderne.
Et coachende mindset
Det med, at træde et skridt tilbage og tage det coachende mindset på, når man rådgiver, er en af de vigtigste ting, Tini træner sine studerende i på uddannelsen.
”De lærer, at de skal lytte til, hvad kunden siger – det er et helt nyt mindset, de skal have. Hvis kunden synes, at hun har tykke arme, kan man ikke bare sige ”nej, det har du ikke” og så tro, at den er slettet af listen. Det skal man tage alvorligt, og i stedet kan man sige, ”Jeg kan godt høre, at du synes det – men når jeg kigger på dig, uden at kende dig udefra og ind, så lægger jeg slet ikke mærke til det.” Man kan introducere, at det måske er vokset i hendes indre i forhold til, hvad andre overhovedet lægger mærke til.”
Tini forklarer, at den store forskel på en stylist og en stylecoach ligger i, at kunden er i centrum. Vores ydre hænger sammen med vores indre, og når vi justerer på vores stil, tøj og hår, justerer vi også på nogle ting inden i os selv. På den måde har arbejdet med den personlige stil vist sig at være en meget effektiv indgang til selvudvikling. Så hvis folk skulle mene, at mode og styling er overfladisk, kan de ifølge Tini tro om igen.
”Det er noget pjat. Alt, både dit hjem, dine venner og dit tøj, afspejler, hvem du er. Det er ikke tilfældigt, hvad du har på. Det er jo en forlængelse af dig selv. Så dit tøj er super vigtigt. Det er på ingen måde overfladisk at arbejde med din stil; det kan du hente mange fede gaver i at gøre. Det kan åbne dig op på samme måde, som når du går til en coach.”
Lille justering, stor effekt
En af de indsigter, Tini sørger for at give videre til sine studerende er det, at selv små justeringer i en kundes stil kan have en enorm betydning for kunden – og det skal man respektere.
”Noget som stylecoachen ser som et lille skridt – som at begynde at bruge accessoires – kan være en stor ting for kunden. Jeg lærer mine studerende, at hvis de bare bestræber sig på at møde kunden, hvor kunden er, så begynder der at ske nogle ting. Det bliver nogle meget bedre sessioner. Det er ikke sådan, at jeg som stylecoach skal præstere et eller andet sindssygt resultat. Det er faktisk meget befriende.”
Til spørgsmålet om, hvor Tini er om fem år, svarer hun: ”Jeg laver det, jeg brænder for nu. Jeg arbejder med mennesker, med personlig stil og med at åbne op til alt det, kunden har indeni og kan. Jeg kan se det i deres øjne, når jeg har flyttet noget! Det er det, jeg brænder for. Men det kan jo tage mange drejninger, og forhåbentlig udvikler det sig mere og mere.” Tini holder en lille kunstpause. ”Jeg ville ønske, at jeg kunne komme i kontakt med alle,” smiler hun og fortsætter, ”for jeg ved, at arbejdet med den personlige stil gør en kæmpe forskel for folk!”