Tre fælder du skal undgå som selvstændig coach

At brænde for at gøre en forskel for sine klienter er ikke ensbetydende med en succesfuld coachforretning. Læs med her og få indblik i, hvad du bør undgå, hvis du vil have succes som selvstændig coach.

Hvis du drømmer om at være selvstændig coach, og ændre og forbedre andres liv ved hjælp af dine coachingredskaber og indsigter, så læs med. Her dag får du nemlig hjælp til at undgå tre fælder, som kan sabotere en coachforretning

 

Fælde nr. 1: Frygten for at stå frem

Hvis du vil have succes i din forretning, er du nødt til at stille dig derud, hvor du risikerer at nogen vil have en mening om dig. Du må stille dig frem i rampelyset med dit budskab, og vise os hvem du er. 

Hvis du er bremses af frygten for hvad andre tænker, så velkommen i klubben. Vi kender det alt for godt fra os selv og fra andre coaches - og ja, mennesker i al almindelighed. Men frygten for andres dom er vi nødt til at tackle. 

Forestil dig, at alle de mennesker derude som du har en chance for at ramme med dit budskab, de udgør 100%. Se nu for dig at 50% af alle de mennesker, de kan lide dig præcis som du er. De vil gerne høre, hvad du har på hjerte.

De andre 50%, de har en anden præference. De kan lide noget andet og de går til en anden efter råd og vejledning. Ingen er alles favorit. Det er ikke det, der er problemet...

Problemet opstår, hvis du begynder at forme din forretning og dit budskab efter de andre 50%, dem som har en anden præference. For dermed mister du taget i "dit publikum"

I forsøget på at imponere nogen, som egentlig ikke er interesserede i dit budskab, går du glip af dem, som er klar til at lytte til DIG. Og du ender med at bruge unødvendigt meget energi på at lyde som en anden end dig selv. Drop den strategi. Gå efter dem, som er klar til at høre dit budskab. Vær dig selv.

 

Fælde nr. 2: Manglende planlægning

Har du en handlingsplan for din forretning? Ved du, hvad du skal tjene om måneden og hvad du vil gøre for at nå dit mål? En handlingsplanen er altid tæt forbundet med en indkomstplan, for det er meningen, at du skal tjene penge med din coachforretning. 

Start derfor med at beslutte, hvad du vil tjene om måneden. Derefter finder du ud af, hvor mange klienter du skal have om måneden for at nå dit indkomstmål og spørg så dig selv: Hvad vil jeg gøre for at få de kunder? Er det realistisk, og er du villig til at gøre det, der skal til? Hvis ikke, så må målene justeres.

Det er op til dig, hvilke mål du sætter for din forretning, men hvis du ikke tjener de penge, du reelt har brug for, kan din coachdrøm hurtigt forvandles til konstant økonomisk bekymring. Og har du ikke en plan, eller en strategi, ja så er det op til tilfældigheder, hvordan det vil gå med din forretning. Det er en meget bedre følelse at have styringen. Det er jo din forretning.

 

Fælde nr. 3: At gøre alting alene

Rigtigt mange selvstændige coaches ønsker at skabe deres forretning helt selv. Men drømmen om at skabe sit eget, kan hurtigt blive en ensom affære.

Det kommer an på din personlighedstype, om du arbejder godt alene eller trives med masser af input og folk omkring dig, men husk, at du ikke behøver at gøre alting alene. Din drøm og din forretning er din - også selvom du får hjælp. 

Desuden tager det lang tid at gøre alting selv. Du er rigtigt dygtig til nogle ting, men husk at du kan få hjælp til det, som ikke er nemt og naturligt for dig. Og så kan du nå meget længere på kortere tid.

Du vil møde udfordringer i din forretning. Udfordringer, som får dig at tvivle og bremse op. Hvorfor ikke få hjælp til at komme videre? Som coach ved du, hvor vigtige andres input er for vores udvikling. Hvem kender du, som kan hjælpe dig? Hvem kan du vende din problemstilling med og spejle dig i?