Sådan giver du dine børn et normalt forhold til mad

Fundamentet til et sundt eller usundt forhold til mad og krop bliver grundlagt tidligt, og derfor bør vi som forældre være aktivt med til at bygge et normalt og balanceret et af slagsen op for vores børn, mener Sofia Manning og Marie Steenberger.

”Nej, mor skal ikke have noget kage, for hun er blevet lidt for tyk” eller ”Man må ikke spise så meget sovs, for sovs er usundt”. Begge sætninger er ifølge Sofia Manning og hendes samarbejdspartner, Marie Steenberger bandlyst, hvis man vil hjælpe sit barn til at få en normalt forhold til mad.

”Vores børn er sådan nogle små spejle af os, så hvis du som forældre altid sidder og stikker til maden, er ekstremt fokuseret på, hvad der er sundt og hvad der er usundt, og hvis du tilmed også kommenterer på, hvad og hvor meget dit barn spiser, jamen så er det jo klart, at de kommer til at gøre præcis som dig. Og de ting jeg lige har nævnt er altså hverken sunde eller normale”, siger Sofia.

”Ja, det med at have et normalt forhold til mad, det starter rigtig tidligt. Det starter i familien i forhold til, hvordan vi snakker om mad, hvordan snakker vi om vægt, hvordan snakker vi om udseende, og hvordan vi snakker om andre, der ser ud på en særlig måde,” forklarer Marie.

 

Et opgør og en ny indsigt

De to kvinder, der sammen har Madmentoruddannelsen er blevet til for at gøre op med vores syn på, at sund er lig med salat og løbeture, og for at få os til at forstå, at vores forhold til mad ofte er meget mere komplekst, end vi måske går og tror.

”Vi synes, der har manglet en ekstra dimension, når det gælder mad og vægttab. Man har længe kunne uddanne sig meget indenfor kostvejledning og personlig træning, men der har ikke været et fag, der bevidst har arbejdet med de mentale udfordringer og dynamikker og forhindringer omkring mad”, forklarer Sofia, der håber at uddannelsen og dens fokus både kan hjælpe vokse og børn.

”Vi skal blive og være mere opmærksomme på, hvad vi viser vores børn gennem vores opførsel, og på den måde vi taler om mad og krop på. Hvis vi gerne vil have, at vores børn skal have et balanceret og naturligt forhold til mad, skal vi sætte ind rigtig tidligt” siger hun.

 

Bland dig udenom, mor

De to kvinder, der begge selv er mødre er derfor meget opmærksomme på, hvordan de taler om mad, deres egne og andres kroppe og på at skabe en god madkultur derhjemme.

”Det er egentlig ligegyldigt, hvilken slags mad, du laver. Om det er pasta med kødsovs eller økologisk græskarsuppe, så kan man stadig godt have en social kultur omkring mad, hvor man spiser sammen som en familie, laver mad sammen og køber ind sammen. Det er vigtige dele af livet, og vigtigt i forhold til at give børn en bevidstgørelse omkring maden”, siger Sofia.

Det vigtigste er dog, at man som forældre blander sig udenom, når ens barn rækker ud efter sovsekanden eller skovler den femte skål pastaskruer i sig. ”Børn spiser enormt intuitivt, når de ikke får påduttet alle de der regler om, hvad der sundt og usundt. De er rigtig gode til at mærke efter om de er sultne eller mætte, og de har intet koncept omkring proteiner, kulhydrat og fedt, de spiser mere på fornemmelse.  Så hvis man som forældre kan bevare det intuitive, så giver man sine børn en kæmpe, kæmpe gave. Og med det mener jeg, at man altså skal blande sig ret meget udenom”, siger Marie. ”Og så du må aldrig, aldrig sige til et barn – Nej, nu skal du vist ikke spise mere, for ellers bliver du tyk, min pige”.

 

Intet er sundt. Intet er usundt.

Man bør i alle henseender altså undgå at tale om mad som sundt og usundt, og lade være med at lade sine egne fordomme eller forhold til mad påvirkes sine børn.

”Man giver helt ubevidst børnene ansvaret for at vælge sundt og usundt ved at undervise dem i, hvad usundt og sundt er. Og der skal man som forældre på en helt anden måde leve sundheden mere end man skal tale om sundhed. Det at spise sundt skal være på samme niveau som at spise usundt. Det skal bare være noget man gør, det skal være noget man nyder, og det skal ikke være for at tabe sig eller blive stærk, det skal være for at have det godt”, siger Marie Steenberger, og forklarer, at sundhed også er at have et naturligt og afslappet forhold til mad.

”Det er jo ikke sundhed i den forstand, at så skal man død og pine spise grøntsager ved hvert eneste måltid. Sundhed er jo at leve varieret. Det bedste kostråd ever, er det sværeste at efterleve. Og man kan ikke skrive store, fede bøger om det, men det er det eneste rigtige, nemlig at spise varieret og at spise med måde. Og ingen kostretninger kan gøre det for nogen mennesker, som det at spise varieret kan for sundheden,” siger hun.

 

Se på dig selv

Derudover er det også en god ide at se på ens eget forhold til mad og krop for på den måde at undgå at overføre eventuelle negative mønstre til sine børn. ”Der er en masse undersøgelser, der viser at særligt moderens forhold til egen krop påvirker datterens forhold til egen krop og ikke bare det, men også hendes måde at spise på. Det er hendes helt naturlige sult og mæthedsregulering, der bliver forstyrret. Hun har svært ved at mærke, hvornår hun er mæt og spiser måske for meget eller omvendt spiser for lidt i bestemte situationer”, siger Sofia.

”Kig derfor indad. Spørg dig selv, hvilket forhold til mad du har, og hvordan du taler om det overfor dine børn? Hvilke regler har du for mad og er de egentlig normale? Og hvis de ikke er, så lad være med at bringe dem op i familiesammenhænge. Der er ingen grund til at dine børn ved, at du tror gluten er farligt, det kan bare føre til spiseforstyrrelser eller unormale forhold til mad senere i deres liv”, siger hun.

 

Sådan får dit barn et normalt forhold til mad:

  • Vær opmærksom på familiens tone omkring mad, vægt og udseende.

  • Undgå at omtale mad som usundt eller sundt. Mad er mad. Også slik.

  • Tal pænt om din egen krop og andres, og lad dit barn vide, at man ikke taler grimt om eller kommentere på andres kroppe.

  • Bland dig udenom i forhold til, hvor lidt eller hvor meget dit barn spiser, og i høj grad også hvad de spiser. Præsenter dem for forskellig slags mad, sørg for, at de altid er noget, du ved de kan lide, og lad dem så selv vælge.

  • Kig indad og undersøg, hvordan dit eget forhold til mad er, og spørg dig selv, om du gerne vil give det videre til dit barn.

  • Skab gerne en madkultur i jeres familie, så mad bliver associeret med noget positivt og noget rart.

  • Undgå for så vidt muligt at give dit barn mad, hvis de er kede af det. Trøst dem på en anden måde.