Modul 4a - Handling & Planlægning

 
 

Velkommen til modul 4a: Handling

Velkommen til Go Pro’s sidste modul. I den sidste måned handler det om handling, læring og momentum. Om at samle op på det, du har lært, på det du drømmer om og få sat handling og commitment på. Derfor får du planlægningsværktøjer og masser af worksheets, så du får sat ord på det, der måske svæver rundt endnu.

Det vigtigste du kan få med fra dette modul er, at du kan se en klar plan, minimum et halvt, gerne et helt år frem i tiden. Og at det får dit hjerte til at banke af glæde og banke hurtigere, fordi det kræver dit mod og dit fokus.

Derfor får du i modul 4a:

  • Spåkonen og tidsmaskinen
  • Indkomstsplan
  • Handlingsplan
  • Tjekliste for nystartede selvstændige
  • Det lille frie fald

Spåkonen og Tidsmaskinen

Inden vi går i gang med planlægningen, håber jeg, at du er med på en lille leg. Spåkonen og Tidsmaskinen. 

De to worksheets her kan du bruge som afsæt for de næste øvelser, hvor jeg beder dig om at blive specifik. Men først skal du spå om din forretning. For ja, vi coaches kalder det målsætning. Men jeg ved også, at nogle går i stå, når de skal sætte tal på. Derfor leger vi spåkoner og -mænd. Så for et øjeblik skal du ikke være coach, men blot spå om en fremtid, du godt kunne tænke dig.  

Derefter sender jeg dig afsted i en tidsmaskine, så du kan kigge tilbage på din forretning og det sidste år. Så skal du fejre, være stolt og talte højt om dine resultater. Derudover skal du så også forestille dig, hvilke projekter du vil sætte i søen med de resultater, du allerede har opnået. Det løfter dig nemlig til et andet niveau, end der hvor du er nu...

 


Indkomstplan

Noget af det, der har givet mig mest ro i maven som selvstændig, er dette planlægningsværktøj. Ikke nok med at jeg får overblik over mine indtægter, det tegner samtidig også et tydeligt billede af, hvor jeg vil sætte ind og med hvad. 

Overbliksværktøj
Indkomstplanen består af et månedligt overblik over, hvor pengene skal komme fra. 

Det betyder, at du starter med, enten i Excell (hvis du er til det) eller i Word (jeg vil anbefale dig ikke at lave det i hånden, da det kan ændre sig og derfor hurtigt bliver uoverskueligt) at skrive månederne. 

Derefter plotter du de indtægter ind, som du allerede kender. Måske er det en abonnementsordning, måske er det opgaver, du allerede har forhandlet hjem, måske er coaching-forløb du ved starter. 

Derefter beslutter du dig så for, hvor meget du gerne vil tjene, enten om året eller pr. måned. Og så starter dit puslespil. For hvad vil du gerne sælge og hvornår, for at møde de mål, du har sat dig med indkomstplanen?

Det kan være du gerne vil tilbyde en workshop i oktober. Hvad koster den og hvor mange regner du med at have med? Det tal sætter du ind under oktober.

Eksempel: 

Oktober
Workshop - coaching kr. 37.500,-  (15 x 2.500,-)
Teamcoaching Novo Nordisk kr. 24.000,- (2 dg á kr. 12.000,-)

De måneder, hvor du ikke allerede har planlagte begivenheder, må du så skrive coaching-sessioner ind eller lancering af et online-produkt eller business coaching. 

Denne indkomstplan kan både bruges som et overblik over de penge, du allerede tjener. Så skriver du ind, hver gang du får en ny opgave, så du har overblik over dit år og måske også, hvilke måneder der er "store" og hvilke måneder, hvor du skal sætte ind med ekstra salg af sessioner eller udvikle en workshop. 

Målsætningsværktøj
Det kan også være et arbejdsredskab i forhold til, hvor og hvordan, du skal tjene dine penge. Så går du med andre ord baglæns, fra det beløb du gerne vil tjene og deler det ud på produkter. 

I det tilfælde starter du med at brainstorme på alt det, du gerne vil sælge. Derefter skriver du så ind, hvor meget af hvad, du gerne vil sælge og til hvilken pris for at nå din årlige omsætning (som du har stående i worksheet'et fra Spåkonen;)

Se vedhæftede eksempel.

Herfra kan du så dele det ud på måneder. Og på den måde er du allerede påbegyndt din handlingsplan. 

Her gælder det om at være realistisk. For er din kalender allerede godt fyldt op med sessioner og/eller opgaver, du skal levere, så er det nok ikke den måned, du også skal køre kampagne/lancere dit nye onlineprodukt. Det kan du med fordel ligge i en stille måned, hvor du så dedikerer tiden til det. 

Det kigger du nærmere på, når du laver din handlingsplan.


Handlingsplan/årsplan

Så er det frem med kalenderen. Måske ligefrem sådan en gammeldags reklame én af slagsen i pap, med et halvt år på forside og bagside. Og ellers så tag et stykke blankt papir og del det op i 12 felter. Så har du et helt frisk år. 

Du kan gå endnu mere amok og finde farver frem, så begivenheder har én farve og kampganer/salg har en anden. 

1. Nu plotter du så de workshops/teamcoachinger/aftaler/jobs eller andet ind, som du allerede ved, du skal afholde og har sagt ja til (kig evt. i din indkomstplan). Det kan også være online-forløb. 

2. Hvis det er workshops, siger man, at du skal have mellem 6-12 uger til at sælge dem. Så alt efter dine kunder og dit temperament, går du tilbage i kalenderen og plotter din kampgane ind 6-12 uger før din workshop eller dit online-forløb. Hvis du er virkelig professionel, skriver du også titler på mails/videoer mv. ind, så du er helt klar over, hvad du skal producere og udsende hvornår. Ellers er det én af de ting, du vender tilbage til eller uddyber ved siden af; din såkaldte kampagneplan. 

3. Det er også i denne kalender, at du kan plotte et gratis webinar/foredrag/freebies ind, enten i forbindelse med en kampgane eller for at gøre opmærksom på dig selv i en ellers stille periode. Du kan også i denne kalender plotte din faste udsendelse af blog-indlæg eller nyhedsbreve ind i kalenderen med en tredje farve. 

4. Med en fjerde farve kan du blokke de dage/tider, hvor du har tænkt dig at have sessioner (konsultér igen din indkomstplan). For at passe på dig selv, er det en rigtig god idé at have faste rammer for dine sessioner, så du ikke pludselig coacher alle ugens fem dage, aftener og weekender, fordi dine klienter bad om tider der. Hvor mange dage om ugen coacher du, coacher du hver formiddag/eftermiddag? I hvert fald er det urealistisk, hvis der ikke er sat tid af til administration, salg og udvikling. 

Når alt det, du allerede har planlagt eller sagt ja til er plottet ind, danner du dig et overblik. 

* Hvor meget tid har du tilbage? 

* Hvad har du af nye tiltag/workshops/idéer, som du gerne vil sætte i søen i det kommende år?

* Hvilke af dem, kan du finde plads til?

* Husk både at gøre plads til selve afholdelsen af forløbet eller workshoppen, men også til markedsføring heraf.

Ser det realistisk ud eller har du nu flere kampagner oveni hinanden? 

Har du tid til at restituere efter store kampagner eller undervisningsdage? Man siger at for hver undervisningsdag er det godt at have én forberedelsesdag og en restitutionsdag.

Hvad mangler for at gøre dit næste år endnu mere inspirerende og opløftende - for både dig selv og dine kunder?

Skal du måske på uddannelse selv? Skal du på skrive-retreat? Skal du planlægge en udviklingsweekend med mennesker i dit netværk?

Brug vedhæftede worksheet til at komme i gang Her kan du brainstorme på det, som du efterfølgende skiver ind i din årsplan/handlingsplan.

Og husk så, årsplanen er a naturlige årsager ikke et statisk værktøj. Men det er en rettesnor, så du arbejder både professionelt, passer på dig selv i processen men selvfølgelig også sørger for, at dine kunder hører fra dig regelmæssigt i stedet for i klumper - eller - slet ikke. 


Det lille frie fald - modul 4a

Hvad end du har kastet dig over at spå, en handlingsplan eller en indkomstplan, så er det helt sikkert, at det nu er på tide at sætte handling bag, så planlægning bliver til virkelighed. Så hva ville være det største lille frie fald, du kunne foretage indenfor de næste to uger?

Jeg opsummerer her de 4 kriterier for det lille frie fald, som din commitment eller handling skal leve op til:

1. Sæt dig selv på spil
Du skal sætte dig selv på - og i - spil. Med andre ord giver disse handlinger hjertebanken, vækker en dæmon indeni, fordi du kommer tættere på dit bidrag og din forretning bliver set? 
 

2. Interaktion med andre
Du skal interagere med andre. Det betyder at det lille frie fald ikke foregår hjemme ved skrivebordet, men ude blandt andre mennesker, så du og din forretning kan blive set (og vurderet, tilføjer dæmonen;). 
 

3. En tydelig deadline
Du skal kunne se en tydelig deadline/afslutning inden for 1-2 uger. Det betyder, at det er et afgrænset skridt. Et veldefineret skridt. Er det en del af en større plan, er du nødt til at bryde den op i mindre bidder. 
 

4. Hvad vil du lære?
Der skal være fokus på læring. Du skal stille et spørgsmål, som du kan besvare, når det lille frie fald er afsluttet. Der er ikke tale om en konklusion, men om læring, der kan hjælpe dig videre i de næste skridt. Måske ligefrem lede til klarhed omkring de næste skridt. 

Har du brug for mere uddybelse om Det Lille Frie Fald, så læs under Start Her, hvor jeg beskriver denne form for handling og commitment i flere detaljer.