Modul 3a: Kommunikation

 
 

Velkommen til 3. måned af Go pro.

Tænk du er nu mere end halvvejs og nu hvor du er ved at have fundament og hylder i din butik på plads, skal du i gang med at fortælle verden om dit bidrag og din business. 

Det er her, jeg har set mange selvstændige coaches falde fra. De vil gerne gøre en forskel, de vil gerne bidrage til en bedre verden, de vil gerne hjælpe mennesker. Men de vil ikke fortælle om det!

For. Så skal de sætte sig selv på spil. De skal vise, hvem de er. De skal sige, at de kan noget. Og at de kan noget, andre ikke kan. De skal med andre ord stikke næsen frem. 

Men er du ikke villig til netop at vise os, hvem du er som coach - og som menneske - for det er identifikation vi køber, så kan du ikke være selvstændig coach. Simpelthen fordi ingen ved, du eksisterer. Eller fordi du skal bruge uendeligt meget tid på at fortælle om din forretning i stedet for at kunderne kommer til dig. 

Det gør kunderne nemlig, når du har et tydeligt brand og kommunikerer klart om, hvad du kan tilbyde og hvilke resultater du skaber. Og hvordan du adskiller dig fra de andre coaches på markedet. 

Det er det modul 3a handler om. Du får:

* Hjemmeside
* Nyhedsbrev
* Blogging
* Omsæt dit koncept til indhold - kommunikationsplan


Hjemmeside

Du har hørt mig sige det før, men jeg gentager det gerne. Er du nystartet som coach, så glem den hjemmeside!

Den er ikke vigtigt. Det er kunderne.

Men. Hvis du nu alligevel er nået dertil (fordi du har fået kunder;), så får du her et overblik og min viden og erfaring. 

Og husk nu, teknologi er en tidsrøver og det har sjældent noget ned coachign at gøre. Det har det kun, hvis du coacher dig selv til til at bevare overblikket og lade websitet arbejde for dig og ikke omvendt. 

1. DU skal kunne redigere
Min første og vigtigste pointe omkring website handler om, hvilken platform du vælger. I dag har du brug for et fleksibelt website for det kan blive din schweizer-kniv af et værktøj til at kommunikere og markedsføre dig selv med. 

Det kan det dog kun, hvis du kan redigere. Det betyder, at du ikke skal købe et system, hvor du ikke selv har adgang til back-end (som det så fint hedder), altså til maskinrummet, hvor tekster og billeder lægges ind. 

For i dag skifter din virkelighed, dine tilbud og dine idéer så hurtigt for at følge med markedet at det bliver alt for dyrt, hvis andre skal redigere for dig. 

Det er til gengæld også her tidsrøveren kommer ind. For du kan komme til at bruge al din tid på teknologi, med mindre du holder dig dette for øje: keep it simple. Hele tiden. 

Jeg har mere end én gang ladet mig rive med at smarte features og smukke detaljer, men det de har aldrig givet mig så meget glæde, som jeg havde håbet. Til gengæld har jeg brug meget tid og penge på dem. 

Derfor. Få hjælp til at lave sitet. Find en dygtig grafiker/koder, som kan oprette sitet med en såkaldt template (skabelon du vælger), opsætte nogle få primære funktioner og derefter hælder du selv tekst og billeder ind. 

Jeg anbefaler systemet Wordpress. Det kan udvikles i det uendelige, mange arbejder i det og det er nemt at arbejde i, også selv om du ikke er et tech-geni.

Faktisk er Wordpress så nemt, at du har du teknisk snilde, så kan du selv bygge det fra brunden. 

Men her er en tommelfingerregel: kan du tjene flere penge på coaching, så skal du uddelegere alt andet arbejde, som du betaler en mindre timepris for end du tjener på at coache. 
 

2. Keep it simple
Jeg starter altid simpelt og så løber det af med mig. Så her er mine retningslinier til dig:

* Produktsider -  som beskriver og sælger dine produkter. (Se skabelon vedhæftet - og husk dette er den amerikanske udgave og den virker. Men alt efter din stil og din tone, skal den måske blødes op med mere tekst. Dette er til inspiration).

* Om dig - fortæl om dig selv

* Kontakt - sørg for at de ligger på forsiden og en underside, så det ALTID er nemt at finde ud af, hvordan man kommer i kontakt med dig. 

* Arkiv / presse - et sted hvor folk kan læse, hvad du har udgivet og talt om i pressen (hvis du har artikler, du kan linke til) eller nyhedsbrev/blogposts eller andre tekster. Det er en måde for folk at surfe lidt "rundt i dig" og det du står for.

* Referencer - det her er så VIGTIGT. Husk at få andre til at udtale sig om, hvad de opnået af værdig og resultater ved at arbejde med dig. Det er kaldet "socialt bevis" og er så vigtigt for dit salg. 

PS. Sæt en procedure op i din forretning, så du modtager feedback, der kan skrives om til referencer, som en naturlig del af dine forløb eller workshops. Og husk at få tilladelse til at bruge de udtalelser.

Og husk, er du lige gået i gang, så anbefaler jeg at du opsætter en Facebook-side med mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det er alt hvad du behøver for at komme i gang.

Og ellers er det også meget populært at lave landingpages. Altså en side med sin helt egen adresse, som ikke er en del af en større hjemmeside. Se mit eksempel her: http://dengodeskilsmisse.dk

Så er du i gang. Det er kun én side. Og. Der er fokus på salg. 
 

3. Sørg for at du kan samle e-mail-adresser
Dette er måske dit websites vigtigste funktion (for ellers er det jo bare et udvidet visitkort). Sørg for at lave en pop-up eller et felt på forsiden, hvor mennesker kan aflevere deres mail. Lok med en freebie. Men sørg nu for, at du kan kontakte dem i stedet for at du skal kalde dem over til dig, hver gang du vil sælge noget. 

FREEBIE
Det er her dit gratis produkt fra det nederste af produktpyramiden kommer ind. Og du skal virkelig skrue på titlen og tale til smerten. Det er altafgørende at jeg oplever, at jeg kan få et fix, få løst et problem eller få afgørende indsigt ved at aflevere min mail-adresse og modtaget freebien. Tal til smerten. Eksempelvis: "3 fejl, du aldrig må begå, når du bliver skilt"

Og så sørg for, at det er nemt at finde din tilmeldingsboks. Test har vist at øverste højre hjørne er godt. Du kan bruge mail-programmer som Campaign Monitor eller Mailchimp. Begge systemer generer HTML-kode, som kan sættes ind på dit website. Hvis dette er volapyk, så få hjælp. For det er vigtigt.
 

4. Søgemaskineoptimering (SEO)
Her kommer jeg til kort. Jeg ved ikke noget om søgemaskine-optimering, men jeg ved, at det virker. Hvis du ligger øverst på google indenfor dit speciale, så kan alene det fange kunder. Der findes så mange kurser, også mange gratis, som sætter dig ind i, hvordan du optimerer dit website, så det ligger højt på Google. 


Nyhedsbrev

Nogle mener at nyhedsbrevet er dødt og at al kommunikation skal foregå på de sociale medier. Jeg er ikke enig. Nyhedsbrevet er der, min fanskare holder til. OG det er vigtigt at behandle dem, som det særlige de faktisk er. Give dem gartis indhold, man kun kan få ved at være tilmeldt din liste og skriv til dem, så de kan læse og mærke, at du værdsætter dem. Det er din crowd. Det er dine ambassadører. 

Desuden siges det, at for at mennesket køber, skal det modtage tilbudet min. 8 gange. Og eftersom vi ikke kan kontrollere, at de ser dit indhold på de sociale medier, så er det godt at kunne sende dem mails. Der er selvfølgelig heller ikke garanti for, at de læser din mail. Men din indflydelse er større. Det handler om at skrive fængende overskrifter til mails og det kan du google (headlines for newsletters), så er der flere store bloggere i USA, som tilbyder de såkaldte freebies med eksempler på, hvad der udgør en god overskrift. 

Uden et nyhedsbrev er det svært at køre kampagner og mennesker køber altså sjældent, bare fordi de hører om noget én gang. 

Et nyhedsbrev er også der, dine nyeste kunder eller endnu-ikke-kunder kan lære dig at kende (det kan de også på de sociale medier), men giv dine abonnenenter noget, som ingen andre får. 

FREKVENS

Hvor ofte skal du udsende nyhedsbrev? 

Det er der mange svar på. Og i bund og grund kommer det tilbage til dig. Hvem er du? Hvor ofte passer det dig at kommunikere med din målgruppe? Hvad vil du give dem? 

Det er klart, når du kører en kampagne, skal der flere mails til. Men ud over kampganer og salg, hvor ofte skal dine kunder, så høre fra dig?

Mit råd er, sæt barren lavt til at starte med, så du har mulighed for at overholde din frekvens og være konsekvent. Jeg har tidligere udsendt en gang om måneden, lige nu udsender jeg, når jeg har noget på hjerte, men det er ikke så effektfuldt, som når jeg regelmæssigt er ved tasterne. 

Undersøgelser viser at én gang om ugen gør, at du er top-of-mind hos dine kunder og det gør dem mere købeparate. Men.

Kvalitet er vigtigere en kvantitet. Så send kun ud en gang om ugen, hvis du også sætter tiden af til at skabe værdi. 

Og husk så: Et nyhedsbrev er sjovest, når der er en liste at skrive til. Derfor skal du bygge din liste og det gør du bl.a. ved at lave en pop-up på dit website, men også ved at kommunikere på de sociale platforme og tilbyde attraktivt, gratis indhold, som man skal aflevere sin email-adresse for at få. 


Blogging

Er din skrive-frekevens høj, så kan du overveje at blogge. Blogs ligger højt på Google, fordi der er aktivitet og nyt indhold på siden ofte. 

Du kan opsætte et system, så dem der er tilmeldt din liste modtager en mail, hver gang du udgiver et nyt blog-indlæg. Du kan også udsende et ugentlig eller månedligt best-of med link til de mest læste blog-indlæg og bruge det som nyhedsbrev. 

Blogging virker. Men. Får jeg lyst til at tilføje. 

Det kræver meget tid og mange ord. Så det er en stor dedikation, i det du både skal overveje søgemaskine-optimering, billedbrug og være ret tydelig i din kommunikation. Et blog-indlæg fungerer bedst, hvis det ikke er mere end 300 ord og har et billede tilknyttet. Der findes fine widgets (det hedder apps'ne til wordpress), som kan sørge for at dine blogindlæg automatisk postes på Facebook. 

Oprindeligt er Wordpress (som jeg anbefaler at du bygger din hjemmeside i) et blogging-værktøj, hvorfor du kan opsætte forsiden af din hjemmeside som en blog. Og gør du det, og blogger jævnligt, er det virkelig godt for din placering på Google. 

For år tilbage lavede jeg en blog-workshop med én af Danmarks mest succesfulde bloggere, som har sit eget branding-firma; Julia Lahme. Her får du materialet fra den workshop, hvis du kam mærke, at blogging er din kommunikationsplatform. jeg har selv været aktiv blogger med "Det Lille Spørgsmål" i flere år, da jeg startede som coach. Det havde jeg meget stor glæde af, både kreativt men også kommercielt.


Kommunikationsplan: Omsæt dit koncept til indhold

Nu er du blevet præsenteret for tre vigtige kommunikationsplatforme. Hvis du allerede er oppe at køre med hjemmeside og nyhedsbrev, så vil jeg opfordre dig til at rykke på freebie og på at bygge email-liste. Med al den skruen og banken på din virksomhed er det alligevel på tide, at du skaber noget nyt gratis indhold. 

Hvad end du netop er startet eller er godt i gang, så vil jeg opfordre dig til at lave en kommunikationsplan. Det er den bedste måde at committe dig til regelmæssigt og med fokus at kommunikere med din målgruppe. 

Men inden da, får du her lidt inspiration. 

Der findes ingen færdig kommunikationsformular. For at du får succes med din kommunikation er det vigtigt, at du vælger format, frekvens og indhold, som du brænder for. For du kommer til at bruge meget tid på det. 

Derfor vender vi endnu en gang tilbage til dit koncept, dit bidrag til verden og dit autentiske selv. For det er herfra din kommunikation må starte. 

FORMATER
Lad os starte med at tale om formater. For du behøver bestemt ikke at skrive, hvis du ikke kan fordrage det. Her er andre formater, som måske taler mere til dig:

Podcast
Youtube
Facebook
Instagram
Video-blogging

INDHOLD
Og hvad er det så for et indhold, du kan og vil dele autentisk. det skal gerne være noget, du selv er inspireret af. Kun sådan kan du inspirere andre. Her er forskellige forslag til indhold:

* citater
* billeder
* grafik
* animation
* historier - egne og andres
* spørgsmål
* indsigter
* "how-to's" - altså 3 trin til...

Vælg noget du er begejstret for. For det kræver noget af dig. 

Hvilket format ville du ønske at producere i og hvad vil din målgruppe foretrække? Hvad er dit format og hvad er din stil? 

ALTSÅ 

Hvad: format
Hvorfor: din begejstring/din motivation/din inspiration/dit bidrag
Hvordan: indhold
Hvornår: hvor ofte

FREKVENS
Sæt hellere frekvensen ned, så du får en konsekvens i din kommunikation. Og husk så, at beslutter du for, at du skal kommunikere en gang om ugen, så sørg for at du måske kan producere mere end til én uge ad gangen. Altså, at du har noget på lager eller sætter en dag af til at producere til en hel måned. 

Hvis du er i tvivl, så start med lidt, men godt. Uden at tænke småt. Det er kvalitet over kvantitet.  

Målet er at være i kontakt med din målgruppe jævnligt og skabe værdi for dit publikum og selvfølgelig sælge til dem, når du har noget at sælge. Men det kommer vi til i modul 3b. I første omgang, ser vi blot på din kommunikation. 

Lav en plan, som giver mening for dig og din forretning. Og husk, det handler om at kende dine styrker og dine kompetencer samt din præference. 

Du laver nu en plan for, hvordan dine kunder skal høre om og forstå dit koncept. Hvordan kommunikere du bedst dit bidrag, dine styrker, din coaching og de resultater du kan skabe samtidig med at din kunde kan mærke dig og sin egen smerte og håb, så de ender med at købe noget i din butik. 

KOMMUNIKATIONSPLAN:
* Brainstorm på min. 50 ideer til indhold, gerne nøgleord til overskrift samt tre linier til indhold
* Vælg 26 af de bedste idéer - nu har du indhold til det næste år, hvis du vælger at udsende indhold med en frekvens på to uger!
* sæt indholdet i kalenderen. Producér eksempelvis 2-4 tekster/videoer/audioer på én gang, så du ikke hænger i en produktionsdeadline hver anden uge. 

Brug vedhæftede worksheet til at opsamle indsigter for din kommunikationsplan.


Dit lille frie fald - modul 3a

Så har du lagt en strategi for din branding og din kommunikation. Så hvad med at prøve det af i praksis? 

Jeg opsummerer her de 4 kriterier for det lille frie fald, som din commitment eller handling skal leve op til:

1. Sæt dig selv på spil
Du skal sætte dig selv på - og i - spil. Med andre ord giver disse handlinger hjertebanken, vækker en dæmon indeni, fordi du kommer tættere på dit bidrag og din forretning bliver set? 
 

2. Interaktion med andre
Du skal interagere med andre. Det betyder at det lille frie fald ikke foregår hjemme ved skrivebordet, men ude blandt andre mennesker, så du og din forretning kan blive set (og vurderet, tilføjer dæmonen;). 
 

3. En tydelig deadline
Du skal kunne se en tydelig deadline/afslutning inden for 1-2 uger. Det betyder, at det er et afgrænset skridt. Et veldefineret skridt. Er det en del af en større plan, er du nødt til at bryde den op i mindre bidder. 
 

4. Hvad vil du lære?
Der skal være fokus på læring. Du skal stille et spørgsmål, som du kan besvare, når det lille frie fald er afsluttet. Der er ikke tale om en konklusion, men om læring, der kan hjælpe dig videre i de næste skridt. Måske ligefrem lede til klarhed omkring de næste skridt. 

Har du brug for mere uddybelse om Det Lille Frie Fald, så læs under Start Her, hvor jeg beskriver denne form for handling og commitment i flere detaljer.