Modul 2b - Dine Produkter

 
 

Velkommen til modul 2b

Så nåede vi til b-delen af andet modul. Og denne gang lidt hurtigere end normalt, så du er sandsynligvis ikke færdig med at arbejde med produktpyramide og produktspiral og ikke mindst manuskript. 

Det er ok. Dette modul supplerer det første. Det er en slags add-ons til det, du allerede har lavet. 

I dette modul får du:
* Før - Under - Efter
* Hvad skal det koste - prissætning
* Vær detektiv - eller djævlens advokat
* Det lille frie fald
* Status efter første halvdel af forløbet

Jeg glæder mig til at se dine produkter...


Før - Under - Efter

Her er en metode til virkelig at dykke ned i produktudviklingen ved at kigge på faserne før, under og efter din kune køber hos dig.

Før
Spørg dig selv, hvad din avatars psykologi er før et køb... Hvordan kan du fjerne tvivl, frustration og bekymringer for ham eller hende? Hvordan kan dit brand komme til at matche din kundes vision for hvem han/hun vil være? Hvordan kan du overgå forventningerne til produktet?

Start med at lave en brainstorm... Og husk du behøver ikke handle på alle idéer. Kun dem, du bliver virkelig glad for. 

Under
Hvad vil din kunde virkelig gerne opleve, mens hun er i gang med coaching på den ene eller anden måde hos dig? Hvad vil skabe tryghed? Hvad ville være tjekket? Betænksomt? Brugbart? Overraskende? Skal du ringe eller skrive og tjekke ind med dem? Skal de modtage andet materiale? Skal sessioner optages?

Igen, bare fordi du skriver det, betyder det ikke at det skal eksekveres. 

Efter
Og slutteligt. Hvordan kan du glæde din kunde efter forløbets afslutning? Hvad ville virkelig tilbyde værdi og får dem til at føle sig særlige eller vist omsorg for? Hvilken slags opfølgning kan du tilbyde? Mulighed for læring? Opsamling af indsigt?

Det handler i bund og grund om at "under promise and over deliever". Det er det, der får kunder til at anbefale dig til andre kunder og din forretning til at skille sig ud...


Hvad skal det koste?

Priser... 

Det er ét af de spørgsmål jeg får oftest, når jeg arbejder med selvstændige coaches. Og der er mange prissætningsstrategier. 

Min personlige prisstrategi hedder rugbrød og champagne... Rugbrød er de opgaver, som skaffer mad på bordet og em tager jeg mig betalt for. Champagnen er boblerne i mit arbejde. Det betyder at jeg gerne vil sætte prisen lidt lavere, så jeg er sikker på at jeg får opgaven. Det er også en strategi, jeg bruger ude i virksomhederne. Hvis ikke de køber opfølgning, så koster dagen måske kr. 16.000. Men køber de en samlet pakke med flere sessioner og opfølgning, så vil jeg gerne give dem en god pris, fordi jeg ved det bliver den sjoveste opgave for mig og der hvor vi sammen skaber mest værdi. 

Hvis man gør sit arbejde godt nok, så ender man med kun at skulle sætte champagne-priser. Og kunne leve så fint af det.

Tommelfinger-reglen for priser i undervisning, teamcoaching og facilitering er, at du har én times forberedelse for hver time "på". Så det handler om at sætte en timepris. Som jeg i virksomhedsregi ikke mener skal være under kr. 1000,- ex moms.

Og så er der coaching-sessionerne. Skal man tilbyde gratis coaching? Det ved du kun selv. Det jeg ved er, at de klienter du coacher ikke er dedikerede på samme måde, som betalende. Men Derfor kan det være en god måde at lokke folk til alligevel. Jeg har også set en model med gratis foredrag, hvor du modtager faktura på kr. 250,- hvis du tilmelder dig og ikke dukker op. 

Hvis vi tager udgangspunkt i en coaching-session på 1 time, så mener jeg ikke at vi som branche skal tilbyde den til under kr. 500,- Ikke at jeg har noget som helst imod dem, der gør. Men jeg kan sige, at følger du de seks trin, så skaber du I HVERT FALD værdi for kr. 500,- på en time. 

Mine egne priser startede lige under kr. 1000,- I dag koster en time kr. 2.500,-. Men det er ikke ud fra rugbrød/champagne strategien. Det er fordi jeg tilbyder ganske få individuelle forløb, som jeg nøje udvælger. Og når jeg så bruger tiden på det, så vil jeg også betales (desuden gør det, at jeg ikke sløser eller kører den på rygraden, selv om jeg har coachet i 10 år). Fordi min tid er knap. 

De kommer også an på, hvad dit brand er:
* Er du eksklusiv og for de få? 
* Eller vil du gerne nå mange? 
* Hvor i markedet ligger du? Hvor vil du positionere dig ift. andre coaches?

Og det behøver ikke være en strategi du beslutter en gang for alle. Mine priser på coaching har ændret sig mange gange. Alt efter, hvor jeg placerede det i min pris-produkt-pyramide. 

Hvis et produkt er for at introducerer nye kunder til din butik (i bunden af pris-pyramiden), så skal prisen sættes derefter. Eller er det for de få i toppen af pyramiden?

Husk din ønskede indkomst...
Ofte glemmer nye coaches at holde deres prissætning op imod, hvad de gerne vil tjene. 

Hvad der skal til, for at du kan leve af din forretning? Sætter du din timepris så lavt, at du er tvunget til at arbejde 70 timer om ugen, så er du allerede på afveje. Det kommer vi tilbage til på modul 4, når du lærer at lave en indkomstplan. For det er er også en faktor, du skal have med i din prissætning.

ØVELSE
Sæt priser på dine produkter i produkt-pyramiden. Bare for sjov. 

Og ja, du kommer til at gætte. Men gør det alligevel. Og ja, du kommer sikkert til at overvurdere hvor mange coaching-sessioner du sælger. Til at starte med. Så hvis dine priser skal matche din ønskede indkomst, så vær opmærksom på det. 

Og mærk så efter. Din krop og din mavefornemmelse ved faktisk godt, hvad du skal tage for et produkt. 

Og husk også... Når nyhedsværdien ikke længere er der, vil du så stadig blive glad, hvis du får den timepris? 

Hvis jeg sætter min pris, mens jeg udvikler et nyt produkt sætter jeg den ofte for lavt. Fordi jeg er så begejstret (champagne-princippet). Men på et tidspunkt, bliver det hverdag - og pludselig ser jeg hvor meget arbejde, der er i den pågældende opgave - og så kan jeg mærke, at motivationen daler, hvis jeg har sat prisen for lavt.

Angående moms: når du tilbyder coaching til private skal dine priser være incl. moms, men du skal stadig betale momsen (det er kun psykolog-timer, der er momsfri). Til virksomheder er alle priser excl. moms.    


Vær detektiv...

Her kommer en mulighed for at kombinere flere af de værktøjer, du allerede har. Vær detektiv i din produktudvikling. Eller djævlens advokat om du vil. 

* Find din avatar. Og dyk ned i ham eller hende. Hvad er det, de har brug for, som du gerne vil tilbyde?

* Kombiner det nu med din produkt-spiral... Hvor skal du starte for at ramme dem renest? Måske har din avatar brug for at du går et skridt tilbage? Eller frem?

* Og sidst men ikke mindst, hvor eller hvordan kan du placere den viden og det produkt i din produkt-pyramide... Og selvfølgelig, hvad skal det koste?

* Endnu bedre... Find virkelige mennesker, som matcher din avatar og spørg dem, hvilket produkt de ville betale hvad som helst for... 


Det lille frie fald - modul 2b

På den igen... Lær af dine tidligere fri fald. Er du kommet i mål med dem, har de været afgrænsede og specifikke nok eller sætter du barren for højt, så du ikke føler, at du får taget det fulde skridt?

At få fornemmelsen af at blive færdig med noget er meget vigtig, når vi arbejder med vores forretning. De fleste coaches jeg kender er gode til at sætte ting i gang, men ikke så gode afsluttere. Men der er ingen der gør det for os. Det er vores forretning og vores idé. Så. Måske er det du skal med dette frie fald, at formulere det, så det er tilgængeligt, ligefrem nemt (selv om du selvfølgelig stadig skal kunne mærke det).

De fire kriterier ganske kort (har du brug for uddybelse, så se tidligere moduler):

1. Det skal kunne mærkes... Sæt dig selv på spil!
2. Der skal være interaktion...
3. Der skal være en tydelig deadline indenfor 14 dage...
4. Formuler et spørgsmål, du vil kunne besvare, når du er landet efter dit frie fald...

Rigtig god fornøjelse...


Status efter den første halvdel af forløbet...

Dette er sidste online modul i den anden måned. Samtidig er vi faktisk halvvejs i forløbet. Derfor er det en god idé at gøre status. Hvor langt er du? Hvad er svært? Har du mistet momentum? Hvad har du brug for?

Se evt. på din status fra den første måned, så du kan se, at du har flyttet dig - eller ikke (!). Vi glemmer ofte at se tilbage, når vi evaluerer vores proces. Se at vi rent faktisk flytter os. Også selv om det er tilbage. For der er altid læring at hente...


Q&A #2

audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more