Modul 2a - Dine produkter

 
 

Velkommen til 2. måned af dit Go Pro-forløb.

Nu har du skabt et fundament, som du kan bygge videre på.

Derfor kan du nu gå i gang med at udvikle dine produkter. Altså hvad vi du have på hylderne i din butik. 

De fleste, der starter en coach-forretning tænker "jeg skal da bare tilbyde coaching". Og det skal du selvfølgelig også. Men min erfaring er, at mange kører træt i 1-1 coaching hurtigere er de er klar over, hvis det er det eneste de tilbyder. Desuden er der også et loft for, hvor stor din indtjening du kan have, fordi du ved 1-1 coaching sælger din tid til én person. Det er svært at skrue på med mindre du tager mere tid ud, og så ender du i stedet med at brænde sammen. Slutteligt er det ikke alle dine kunder, der er klar til at købe coaching med det samme. De har brug for at se dig an, måske afprøve dine metoder og din tilbud i ro og mag og på den måde lære dig at kende, før de føler sig trygge. 

Det er alt det modul 2a handler om. 

Her er dit indhold på modul 2a:
* produktspiral
* produktpyramide
* dit coach-manuskript
* dit lille frie fald

OBS! Er du ikke klar på din målgruppe eller din avatar bliver det svært at udvikle specifikke og salgbare produkter. Så selv om det nye modul trækker, så er min anbefaling at du vender tilbage til modul 1, hvis du ikke er fuldstændig klar på, hvem du skal sælge dine produkter til!


Produkt-spiral

Når du har svaret på, hvilket specifikt problem du løser, og for hvem du løser dette problem, så er du klar til at gå i gang med at udvikle dine produkter. Det betyder at du kan udvikle en produkt-spiral og en produktpyramide.

En produktspiral, også kaldet spiral marketing, handler om, hvilke problemer dine kunder har og i hvilken rækkefølge de får dem.

En produktpyramide sørger for, at du har noget på hylden til alle kunder.

Hvorfor? Fordi nogle gange sælger du ikke noget, fordi du sælger løsningen på et problem, kunden slet ikke ved, de har. Endnu.

Når du har defineret kundens problem, brainstormer du på hvilket problem kunden muligvis får, når du har løst det første problem for dem. Nogle gange vil det også være sådan, at det problem, du primært løser, det har kunden måske slet ikke endnu. Så hvilket problem har de før, de får det problem, du primært løser?

Dette er en anden måde at udvikle produkter på, som hele tiden arbejder med kunden i fokus.

 

Eksempel: En canadisk kvinde ønskede at undervise i, hvordan man bedst får sit budskab ud, når man underviser på et seminar eller en workshop; Mesmerize your Audience. Men hun opdagede hurtigt, at hendes kunder slet ikke havde det problem endnu. Først og fremmest skulle de tiltrække mennesker, som de kunne undervise og få dem til at betale! Det blev til produkterne Magnetize your Audience og Monetize your Audience, som hun solgte til dem, inden hun kunne sælge sit primære produkt.

Derfor vil jeg bede dig om at brainstorme på, hvilke problemer din kunde får FØR og EFTER det problem, som du har defineret i dit koncept. Brug evt. vedhæftede worksheet. 


Produkt-pyramide

Produktpyramiden er en god måde at skabe overblik over dine produkter og sørge for, at du kan tilbyde noget til alle. Derudover øver du dig samtidig i at skabe en sammenhængende forretning med flere produkter på hylderne. Selvfølgelig skal du ikke tilbyde det hele på én gang. Men overblikket gør hele forskellen.

Selve pyramidens form forklarer idéen. I bunden af pyramiden tilbyder du et gratis produkt, som mange dermed har adgang til og ikke skal betale for. På næste trin i pyramiden tilbyder et næste gratis produkt (under 100 kr., hvis der er tale om et digitalt produkt eller eksempelvis et abonnement på et eksklusivt nyhedsbrev om et specifikt emne). I midten af pyramiden tilbyder du det/de produkter, som du sandsynligvis kommer til at tjene flest penge på. I toppen af pyramiden ligger dit eksklusive produkt, som er til de få, men som også koster mest. 

Hvor dine individuelle sessioner kommer ind, skal du selv vurdere. Ønsker du at det skal være din primære indtægtskilde og elsker du én til én, skal de være tilgængelige og placeres cirka midt i pyramiden. Ønsker du at nå flere på én gang, i eksempelvis workshops og gøre dig eksklusiv og mindre tilgængelig, så er individuelle sessioner måske dit mest eksklusive produkt i toppen af pyramiden. Det er ofte løsningen, når der kommer godt gang i forretningen og du løber tør for tid. Så må du skrue på, hvor mange du når ud til på én gang, ellers skaber du et loft for din indtjening.

 

Du kan udvikle din produktpyramide ud fra tre kriterier:
* pris - den klassiske pyramide, hvor prisen definerer, hvor i pyramiden produktet findes (se vedhæftede eksempel)
* adgang til dig - så bliver dine individuelle sessioner dit mest eksklusive produkt i toppen af pyramiden
* bevidsthedsniveau/kompetencestige - produkter skabt ud fra, hvor langt din klient er i sin personlige udvikling og hvilket problem de har.

ØVELSE

* Brainstorm på hvilke produkter du aller helst vil sælge – ikke noget med, hvilke du bedst kan sælge eller hvad der ville være mest fornuftigt. De produkter, der ville gøre dig mest stolt. (Du kan bruge vedhæftede worksheet).

* Se nu på de produkter, der står på din liste. Ligner de alle andres (teamcoaching, individuelle sessioner, workshops)? Hvad skal der til for at dine produkter skiller sig ud – tænk eksempelvis i en rød tråd, noget helt unikt ved dine produkter eller bare ud af boksen…

* Sæt nu dine produkter (og husk dette er kun første udkast), ind i en produktpyramide startetende med det mest tilgængelige produkt i bunden. 


Dit coaching-manuskript

En anden måde at udvikle dine produkter på er ud fra et coaching-manuskript. 

Det betyder at du udvikler en skabelon for den proces, som du gerne vil føre dine klienter igennem. Det kan være et forløb på 10 sessioner, hvor der foruden "almindelig" coaching altid er et emne/tema/opgave/værktøj, som din klient præsenteres for. 

Det betyder at du fører dine kunder gennem en specifik proces, som er gennemprøvet og testet. 

Du kan så bruge dette manuskript som skabelon for alle dine produkter. I bunden af pyramiden tilbyder du en overordnet udgave af processen, et sneek peak, som giver indblik og indsigt men måske ikke fuld forløsning. Dine 1-1 sessioner følger en bestemt proces og man køber derfor en pakke med X antal sessioner og får dermed garanti for at have lært noget helt specifikt ved forløbets afslutning. Man kan også tage en workshop og blive ført gennem processen sammen med andre og måske kan man også lære at føre andre gennem selv samme proces ved at tage en uddannelse hos dig. 

Andre vil også kalde dette for et koncept. Under alle omstændigheder gør du dig til ekspert ved at sige, at der er nogle trin man skal igennem for at komme ud på den anden side. Til disse trin hører sikkert også nogle værktøjer. 

Et eksempel fra min forretning er Hjertebanken, som er et gruppeforløb jeg også tilbyder som et online forløb hen over sommeren en gang om året. Her kommer man igennem følgende trin:
* Hjertestart - hvordan lytter man til hjertet?
* Hjertets hvisken - hvad siger mit hjerte?
* Hjertebanken - mod og handling på hjertets hvisken
* Hånden under hjertet - selvomsorg, kærlige valg og momentum på den lange bane

Jeg har netop taget en coaching-uddannelse i USA som også er bygget op omkring et manuskript. Her er de fem trin i Conscious Uncoupling:
Intro-session
1. Create emotional freedom
2. Reclaim your power
3. Break the pattern
4. Become a love alchemist
5. Create your happily even after life

Kan du udvikle et coaching-manuskript i din forretning? En metode, et koncept, en proces, et forløb, som man skal igennem? Altså foruden bruge af de seks trin i din coaching, er der så værktøjer du allerede har i dit bælte eller som du kan udvikle, som vil give mening. 

Et manuskript giver troværdighed. Du har tænkt over processen og kan dele den med din klient. Det er ikke bare coaching, som overordnet begreb men en specifik proces, du fører dem igennem.

Brug worksheet'et nedenfor til at brainstorme på et muligt manuskript til din coach-forretning. 

Sæt derefter et forløb op på 5,6 eller 10 sessioner. Skriv specifikke overskrifter til hvert af trinene/temaerne og skriv under hvert overskrift:
* formål med trin
* evt. værktøjer
* læring i trin


Dit lille frie fald - modul 2a

Nu er du godt i gang med at definere dine produkter. Så hvad kunne være et lille frit fald du kunne foretaget indenfor de næste 14 dage?

Jeg opsummerer her de 4 kriterier for det lille frie fald, som din commitment eller handling skal leve op til:

1. Sæt dig selv på spil
Du skal sætte dig selv på - og i - spil. Med andre ord giver disse handlinger hjertebanken, vækker en dæmon indeni, fordi du kommer tættere på dit bidrag og din forretning bliver set? 
 

2. Interaktion med andre
Du skal interagere med andre. Det betyder at det lille frie fald ikke foregår hjemme ved skrivebordet, men ude blandt andre mennesker, så du og din forretning kan blive set (og vurderet, tilføjer dæmonen;). 
 

3. En tydelig deadline
Du skal kunne se en tydelig deadline/afslutning inden for 1-2 uger. Det betyder, at det er et afgrænset skridt. Et veldefineret skridt. Er det en del af en større plan, er du nødt til at bryde den op i mindre bidder. 
 

4. Hvad vil du lære?
Der skal være fokus på læring. Du skal stille et spørgsmål, som du kan besvare, når det lille frie fald er afsluttet. Der er ikke tale om en konklusion, men om læring, der kan hjælpe dig videre i de næste skridt. Måske ligefrem lede til klarhed omkring de næste skridt. 

Har du brug for mere uddybelse om Det Lille Frie Fald, så læs under Start Her, hvor jeg beskriver denne form for handling og commitment i flere detaljer.