Modul 1b: Dit Koncept

 
 

Velkommen til modul 1b, andet modul i Gro pro. 

Håber du er kommet god i gang de sidste 14 dage med at tegne det store billede af din forretning. I dag binder vi sløjfen på konceptet ved simpelthen at skrive det hele sammen, så du får et pejlemærke for dit videre arbejde. 

Har du ikke styr på dit koncept, mao. kan du ikke sætte præcise ord på det, får du svært ved at løse de opgaver og moduler, som følger. Dit koncept er din målsætning, dit tjekpoint, dit pejlemærke for alt det udviklingsarbejde, som følger. I dag får du de sidste værktøjer og spørgsmål til den proces. 

Her er dit indhold på modul 1b:
* Din målgruppe
* Din avatar - find din kundes smerte (og drømme)
* Dit koncept
* Det lille frie fald
* Status for den første måned

Definition på koncept: Hvilket problem løser du for hvilken kunde med hvilke talenter, ressourcer og kompetencer?

Rigtig god fornøjelse!


Din målgruppe

Det er smerten, der sælger. 

Derfor må vi kende vores kunde. Og vores kundes problem. Vores kunde har mere end et problem (det vender vi tilbage til i produktspiralen). Men vi skal kende det primære problem, vi løser for kunden. Deres ultimative smerte. 

Den smerte er svær at identificere uden virkelig at kende din målgruppe. Selv om coaching er et værktøj, der kan afhjælpe mange forskellige problemstillinger, bliver du nødt til at fokusere i din forretning. Det betyder at du vælger mange mennesker fra. Og ganske få til. Det lyder for de fleste "counter" intuitivt. Vi vil ikke vælge kunder fra. Men er vi ikke villige til at vælge masserne fra, kan ingen høre os. Jo mere specifikke vi er i vores målgruppe, jo nemmere bliver det for kunden at komme til os. Det betyder at du kan bruge din tid på at coache og udvikle mennesker, ikke på salg. I hvert fald ikke særlig meget. Men kun, hvis du er villig til at vælge nogle til. Og dermed endnu flere fra.

Når du så kender din målgruppe, skal du identificere din kundes problem, så du kan tale ind i deres smerte og dermed også det resultat, du kan skabe for dem. Jo renere du rammer dem i solar plexus, jo mere villige er de til at købe af dig. Vi vil ud af smerten og kan du vise dem, at du har løsningen, så er det dig, de køber af. 

Din målgruppes kendetegn
* Alder (gerne 5-års interval, max 10 år)
* Køn (selv om du fokuserer på kvinder, må du gerne arbejde med mænd, det er blot meget svært at kommunikere til begge køn på én gang), 
* Økonomisk status
* Social status
* Beskæftigelse (kreative branche, håndværker, ingeniør, selvstændig, ledelse, plejesektor, undervisning etc.), 
* Verdenssyn og livsstil
* Hobby og interesser (bøger, magasiner, TV-serier, TV-programmer, workshops) 
* Idoler og rollemodeller
* Shopping; mærker og butikker, online, storby eller provins
* Overbevisninger og værdier
* Drømme og håb

Bare begynd at skrive på en hel blank side, lave et mind-map eller et vision board for din målgruppe, som besvarer så mange af ovenstående punkter.

Herunder finder du det worksheet, hvor du kan samle al din viden om din målgruppe og smerten.


 

Din AVATAR - find din kundes smerte (og drømme)...

Har du svært ved at definere din kundes smerte, så er løsningen at skabe en avatar. 

Forskellen på en avatar og en målgruppe er, at du forestiller dig ét menneske, som du sælger din coaching-ydelse til. Kun ét menneske. Din ideelle kunde. 

Din avatar er den kunde du ser for dig, når du kommunikerer. Hver gang. Det er kun ham eller hende, der skal købe dit produkt. Derfor er det at definere din avatar også et meget effektivt kommunikationsværktøj. 

Når du definerer din avatar handler det om at beskrive alt det, han eller hun ikke siger højt. Altså deres indre tanker, deres frygt, deres indre dialog, deres skam, det ingen må vide om dem. Men også han eller hendes dybeste drømme, så store at de heller ikke tør sige dem højt. 

Hvad bekymrer ham eller hende, hvad stresser din avatar over? Hvad tør de ikke kigge i øjnene, hvad er deres dybeste frygt? Hvor frygter de at miste indflydelse, anerkendelse og magt hvis tingene bliver værre?

Hvad drømmer de om, som kan fikse det hele (den løsning de ville betale hvad som helst for), hvad vil andre sige om dem og til dem, hvis de løser problemet, hvad vil de være i stand til at gøre, sige og opnå, hvis de løser problemet?

Læg mærke til, hvor meget af dette arbejde, der egentlig handler om trin 3 motivation. Mao. definer din avatars himmel og helvede. Og nøglen?

Sæt dig i din avatars sko. Vær din avatar. 

Jeg har lavet et worksheet, hvor jeg stiller dig spørgsmålene og hvor du svarer i jeg-form, som du ville svar, hvis du var din ideelle kunde. Sæt igang:)

OBS! Hvis du virkelig går dybt i denne øvelse og tager den alvorligt, vil du opleve modstand. Du vil have lyst til at springe den over. Netop derfor er det måske den vigtigste øvelse, du kan lave i udviklingen af din forretning!


 

Dit koncept

Så skal du samle puslespillet...

Fra modul 1a finder du nu de styrker og kompetencer, du selv har skrevet ned samt dem, du har samlet ved at spørge andre, hvad de ser i dig.

Derefter finder du problemet, som du løser. Din kundes største smerte. 

Slutteligt din målgruppe. 

Når du skriver dem sammen, hvad er det så for et problem du løser for hvilken kunde med hvilke kompetencer?

Du kan med fordel udskrive dette worksheet i flere kopier, og så lege med det over flere dage. Udfyld det om og om igen til du bliver helt skarp og virkelig kan mærke det i maven. Det skal fremkalde lige dele stolthed, fornemmelse af bidrag til verden og en snert af storhedsvanvid (dit ego hvisker sin tvivl i dit øre; "hvem tror du, du er";). 

Dit koncept skal sidde på rygraden, ellers bliver det ikke et pejlemærke du kan holde din produktudvikling og din kommunikation op ad. 

Jeg hepper på dig, og glæder mig til at læse de præcise og inspirerende koncepter inde på Facebook, hvis du har lyst til at dele... 


Det lille frie fald - modul 1b

Nu har du defineret dit bidrag og dit koncept. Nu er det på tide, at du sætter det, dig selv og din forretning på spil. 

Jeg opsummerer her de 4 kriterier for det lille frie fald, som din commitment eller handling skal leve op til:

1. Sæt dig selv på spil
Du skal sætte dig selv på - og i - spil. Med andre ord giver disse handlinger hjertebanken, vækker en dæmon indeni, fordi du kommer tættere på dit bidrag og din forretning bliver set? 
 

2. Interaktion med andre
Du skal interagere med andre. Det betyder at det lille frie fald ikke foregår hjemme ved skrivebordet, men ude blandt andre mennesker, så du og din forretning kan blive set (og vurderet, tilføjer dæmonen;). 
 

3. En tydelig deadline
Du skal kunne se en tydelig deadline/afslutning inden for 1-2 uger. Det betyder, at det er et afgrænset skridt. Et veldefineret skridt. Er det en del af en større plan, er du nødt til at bryde den op i mindre bidder. 
 

4. Hvad vil du lære?
Der skal være fokus på læring. Du skal stille et spørgsmål, som du kan besvare, når det lille frie fald er afsluttet. Der er ikke tale om en konklusion, men om læring, der kan hjælpe dig videre i de næste skridt. Måske ligefrem lede til klarhed omkring de næste skridt. 

Har du brug for mere uddybelse om Det Lille Frie Fald, så læs under Start Her, hvor jeg beskriver denne form for handling og commitment i flere detaljer.


Tjekliste til nystartede coaches - og nok også alle andre...

VIRKSOMHEDSSTRUKTUR
Der findes rigtig mange måder at organisere sig på. Jeg har i 10 år været en enmandsvirksomhed og betalt b-skat rater. Det synes jeg var tilpas simpelt og min mor som er gammel økonomichef lavede mit regnskab hvert år. Når jeg skulle på barsel søgte jeg kommunen om barselsdagpenge og påviste, at jeg havde været selvstændig på fuld tid det seneste halve år (husk at tjekke at disse regler stadig er de samme ved at google det). 

I år flyttede jeg så hele min virksomhed til et ApS, hvor jeg hver måned udbetaler løn til mig selv, ligesom var jeg lønmodtager og derudover betaler skat af overskud i virksomheden. Her skal jeg også have revisorpåtegning på regnskabet og har derfor hyret revisor. 

Er du nystartet og har du ikke lige penge at skyde i et ApS, så vil jeg anbefale dig en enmandsvirksomhed. Bagsiden er at du selv hæfter for evt. underskud, hvor du i et ApS får skilt din privatøkonomi fra din forretning. 

At gennemgå alle virksomhedsformer er vist at gå udenfor min ekspertise. Så book et møde med et godt revisionsfirma og stil alle de dumme spørgsmål. Det samme kan du gøre til langt de fleste firmaer, som tilbyder bogføring og find ud af hvor meget du selv vil stå for og hvad du vil købe hjælp til. 

SKAT

Har du en enmandsvirksomhed, så skal du selv sørge for at indbetale skat i de såkaldte B-skat rater. Det gør du ved at gå ind i din forskudsopgørelse og skrive dit forventede overskud af selvstændig virksomhed. Derefter udregner den dine ti årlige rater (du betaler ikke b-skat i juni og december). Tjener du pludselig mere end beregnet, så husk at gå ind og justér dit overskud i forskudsopgørelsen, så du ikke får et skattesmæk, når året gøres op. Det sker ved udfyldelse af selvangivelse, hvor du så der kan se om du skal betale restskat. Men det kan du undgå ved at holde øje med din indtjening og justere løbende. Det kan du gøre så mange gange du vil. 

 

Har du et ApS (anpartsselskab) udbetaler du løn til dig selv og jeg vil anbefale dig at bruge et lønsystem til det, i det du både skal betale ATP, AM-bidrag og skat. Jeg bruger selv Danløn. 

 

MOMS
Moms skal for de fleste virksomheder betales halvårligt. Men tjek det med det samme og skrive datoerne i din kalender. Min abfealing er også, at du hver måned sætter penge til side svarende til det, du har faktureret i moms i den pågældende måned. Det sikrer, at du altid kan betale men faktisk også, at du laver en lille opsparing, fordi du jo også trækker moms fra ifm. dine udgifter. Din købsmoms bliver med andre ord din opsparing. 

 

REGNSKAB
Sørg for at meget hurtigt at få taget stilling til, hvordan du vil føre regnskab. Skal det uddelegeres, vil du selv bogføre og hvilket system vil du bruge?

Der findes i dag mange bogføringssystemer. Dinero er i stor vækst. Billy's er også brugt af mange, men den helt store spiller er E-conomic. Deres priser er også derefter, men vil du uddelegere din bogføring og regnskab, så anbefaler jeg E-conomic i det jeg har det sidste halve år har talt med en del tal-folk og firmaer, og mange af dem udtaler, at de helst arbejder i E-conomic. Andre siger ligefrem at de ikke arbejder i andet. E-conomic er også et system du kan fakturere i (det er de andre også), og trække din moms-tal fra. Det kan også være en del af den hjælp du køber dig til. 

De færreste selvstændige coaches synes regnskab er sexet. Men jeg kan forsikre dig om, at det først bliver rigtig usexet, hvis du ikke har styr på den del af din forretning. Det giver ro i maven, overblik og det føles som ansvar for fod under eget bord. 

RAMMER
Hvilke anre rammer har du brug for? Et kontorfællesskab, et coaching-lokale eller en fast aftale om skrivedag med en kollega? Hvad ønsker du dig af dit arbejdsliv? Hvad vil du investere i og hvor vil du hellere vælge andre løsninger. 

Tid
Jeg var inde på det i årsplanen, men skriver det også her i tjeklisten. For det er så vigtigt, når du arbejder med at hjælpe andre mennesker, at du sørger for at være bevidst om dine rammer. Arbejder du aftener og weekender? Mange klienter spørger, men jeg har aldrig haft svært ved at fylde kalenderen med klienter, selv om jeg har sagt nej til det. De kan finde fri til at gå til tandlægen og andet. Dette serviceeftersyn er langt vigtigere. Det finder de også tid til. 

Hvor mange timer om ugen vil du arbejde og hvordan skal din arbejdsuge se ud? Er det ok at afholde aften-arrangementer og hvis ja, hvor mange om måneden?

Skriv disse aftaler ind i din kalender. Måske vil du inddele dine dage i formiddag og eftermiddag og sørge for at skabe en arbejdsdag, der passer til dine præferencer. Måske har hver dag i ugen forskellig overskrift. Book din arbejdstid. Book dine fridage. Og overhold begge dele.

Mentor
I forbindelse med disse rammer, så arbejder du i en branche hvor du er sparringspartner for mange andre. Skal det være troværdigt, så har du måske også selv brug for en mentor eller sparringspartner. Det kan både være til din egen udvikling en også til din forretnings udvikling. Det kan også være du har brug for faglig sparring og supervision i perioder. Kan det sættes i system? Hvordan tager du ansvar for din egen balance, så du kan give til andre uden at brænde ud eller blande dit eget med andres?

Netværk
En anden overvejelse, det er værd at gøre sig, er netværk. Skal du melde dig ind i et professionelt netværk, hvor du har fokus på salg? Skal du skabe dit eget netværk af kollegaer, som mødes en gang om måneden eller hver anden måned? Skal det være et netværk med samme faglighed eller skal det være fr andre brancher? Hvad er formålet med at bruge tid på netop det netværk, for der skal være forskel på et netværksmøde og en kaffe-aftale. 

Jeg har både været med i store internationale netværk, som mødtes hver fredag morgen kl. 6.45. Det var meget struktureret og med klart fokus på salg. For et år siden startede jeg min egen netværksgruppe, hvor jeg inviterede 4 andre og vi mødes hver 1,5 måned. Dagsordenen er den samme hver gang: delerunde og status, fagligt emne eller tema vi ønsker at blive klogere på og så en 7-minutters rød stol, hvor man beder om sparring på en hel specifik problemstilling. 

Identificér dine behov og søg de netværk du har brug for. Eller skab et selv. Men sørg for struktur, så det skaber værdi, både personligt men også meget gerne på bundlinjen. 

Jeg vil gerne invitere Jer til at oprette en tråd inde i Facebook-gruppen, hvor I kan stille andre spørgsmål af praktisk og administrativ karakter. Så vil jeg føje dem til tjeklisten løbende. 


MP3: Q&A #1

audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Status efter første måned

Dette er sidste online modul i den første måned. Derfor vil jeg bede dig om at gøre status for din start. Hvor er du, hvor er din forretning, hvad har været dine indsigter og dine udfordringer?

Det er lærerigt at kigge tilbage på. Både for at lære af processen, men også for at se, at du hele tiden flytter dig, også når det ikke føles sådan.